De roman van Tristan en Isolde

Eén voor één neem ik mijn boeken uit de kast, betast ze, bepotel ze, doorblader ze. Ik begin links van boven bij de A en ga zo de kamer rond tot ik – meer dan 2600 boeken later – bij 5000 ans d’art du livre uitkom. Daarna doe ik een greep naar de poëzie in de slaapkamer, de prentenboeken in de kinderkamer, de kookboeken in de keuken en de kunstboeken in de woonkamer.

#1486 – De roman van Tristan en Isolde / naar de bewerking van Joseph Bédier ; vert. door Marie Loke. – Amsterdam : Wereldbibliotheek, 1955. – 123 p. : ill. ; 25 cm . – Vert. van : Le roman de Tristan et Iseut. – 1900. – Staat tussen Waiting for Godot van Samuel Beckett en Allemaal willen we de hemel van Els Beerten. – Gelezen

We, me vrouw en ik, hebben dit boek tweemaal. De eerste maal eerder toevallig, omdat een studievriendin van me vrouw van wie dit boek oorspronkelijk was wellicht niet meer weet dat me vrouw dit heeft. De tweede maal nogal stompzinnig, omdat ik druk doende was met een Tristan-collectie uit te bouwen (meteen dezelfde dag nog opgegeven toen ik besefte dat ik dan ook De Tristan strategie van Robert Ludlum zou moeten aanschaffen …) en niet meteen doorhad dat we dit boek reeds hadden. Tot voor kort stonden ze zij aan zij in de kast. Eén exemplaar ligt nu tussen de paperassen en papieren zakboekjes van me vrouw, enigszins bang en onzeker te zijn over zijn lot.

Noemden we onze zoon naar dit verhaal? Niet echt, al maken we hem dat vandaag – tijdens zijn ridderfase – graag een beetje wijs en al hoop je natuurlijk wel een klein beetje dat hij net als zijn vader die ene liefde vindt die het waard is om er aan ten onder te gaan, al dan niet onder invloed van de drank …

Eerder dan ‘triste’ betekende de naam voor ons van bij het begin altijd ‘lawaaierig, rumoerig’. Letterlijk …

Geef een reactie

