Onder ijsbergen

Eén voor één neem ik mijn boeken uit de kast, betast ze, bepotel ze, doorblader ze. Ik begin links van boven bij de A en ga zo de kamer rond tot ik – meer dan 2600 boeken later – bij 5000 ans d’art du livre uitkom. Daarna doe ik een greep naar de poëzie in de traphal, de prentenboeken in de kinderkamer, de kookboeken in de keuken en de kunstboeken in de woonkamer.

#764. – Onder ijsbergen / J. Bernlef. – Groningen : Wolters-Noordhoff ; Deurne : Wolters Plantyn, 1997. – 144 p. ; 21 cm. – (De Grote Lijsters ; 1997 nr.1). – ISBN 90-309-3109-4.  – Staat tussen De witte stad van J. Bernlef en Hersenschimmen van J. Bernlef. – Ongelezen

Het ziet er niet eens uit als een boek (en dat doen ze vandaag nog steeds niet) … & Dat het er niet uit eens uitziet als een boek, maakt dat ik het amper wil lezen. Niet vandaag, niet morgen, niet in 1997.

Wel weet ik nog dat Tuborg één van de alternatieven was voor wanneer het gewone bier op was, maar dan toch liever in een flesje dan in een glas – laat staan een blik. Bij andere uitgaven van dit boek staan overigens flessen en glazen van andere alcoholische dranken. Het zal allemaal wel niet zo veel verschil maken …

Het verhaal speelt zich af op Groenland. Goed mogelijk dat het daarmee een unicum is in mijn collectie.

Zou ik nog ‘Lijsters’ in de collectie hebben? Ik herinner me vaag iets van Van Paemel of Palmen of Cottenjé? Maar die is al verdwenen, toch?

Op de woekerlijst.

Geef een reactie

